Vilket efternamn?

Brudgummen klagar på att jag inte uppdaterat min blogg under helgen, är väl bäst att sätta igång och skriva igen!

Har funderat lite på eventuellt byte av efternamn de senaste dagarna. Det är en svår fråga. Berséus är ett släktnamn som ligger mig varmt om hjärtan. Det är ett namn som min farfar och hans syskon kommit på, så alla som heter det har en eller annan koppling till mig och min familj. Jag har alltid sagt att jag aldrig ska byta bort det. Problemet är nu bara att min blivande man också har ett unikt efternamn som han vägrar att släppa. Skulle hittat en Olsson eller Svensson istället! ;) Det jobbiga med att vi båda har så unika efternamn är att det inte blir världens lättaste dubbelnamn heller om vi nu skulle bestämma oss för det. Tycker redan nu synd om våra framtida barn när de ska lära sig att skriva sina namn ;) Men att fortsätta med skilda efternamn kommer inte ens på tal för mig - att dela efternamn är ett så tydligt bevis på att man är en familj. Så det lutar väl faktiskt åt att trots allt lämna Berséus och ta hans namn... Jag har ju som tur är en bror som kan föra vårt släktnamn vidare :)

Om man nu ska byta så tillkommer ju byte av pass och andra identitetsbevis till alla bröllopsbestyr. Ska vi dessutom på smekmånad strax efter bröllopet så gäller det att veta i vilket namn alltid ska bokas. Om namnbytet hinner gå igenom är det ju det nya namnet jag ska åka i och är det för tätt på så är det i det gamla. Huvudsaken är att det står samma namn på både pass och resebokningen. Nu lutar det åt att vi åker på bröllopsresan i mitten/slutet av juni när vårterminen i skolan är slut och då har jag ju faktiskt 1½ månad på mig att byta personuppgifter och det borde inte vara några problem :) Ska bara komma på vart vi vill åka också!

Kommentarer
Postat av: storebror

jasså? byta efternamn? det får vi nog prata om :)

2010-02-09 @ 18:14:02
Postat av: Stellan

Nästan alla bolag tillåter nygifta att ändra namn på biljetter utan kostnad....Reser ni med BA är det bara att ringa mig så kan ni byta namn till vad ni än känner för ;)

2010-02-09 @ 19:38:06
Postat av: Berseus

Stellan: tack för informationen, bra att veta! Roligt att även släkten i Tyskland följer vår bröllopsplanering :)



Storebror: Jag litar ju på att du för vårt namn vidare! Och det är inte mig du borde snacka med utan gubben som vägrar byta bort sitt finske brännmärke ;)

2010-02-09 @ 20:36:41
URL: http://berseus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0