Lokal bokad - det blir bröllop 2011-05-07

Ut med det gamla och in med det nya. Nu har jag rensat och tömt här i min gamla blogg för att kunna börja på ny kula. - Härmed förklarar jag denna sida Bröllopsblogg! För det är ju så underbart att jag och min fina älskling äntligen har satt ett datum för vår stora dag :) Det är över ett år kvar - närmare bestämt 458 dagar - men redan nu håller min hjärna på att bli överkokt av alla tankar och idéer och då är det ganska skönt att ha någonstans att skriva av sig.

Jag och S har varit förlovade sedan augusti -08 och sedan dess har bröllopsplanerna varit många! Vigsel i kyrkan slopade vi ganska snabbt då vi inte vill ha en massa prat om Gud på vår stora dag. En tidig tanke var att ge sig iväg till en exotisk strand och lova varandra evig kärlek under gassande sol. Det var vad brudgummen allra helst ville. Jag som brud däremot, vill ha lite vittnen, vill att släkt och vänner ska ha möjlighet att bevittna den lyckligaste dagen i mitt liv. Det är ju en dag då bruden ska stå i centrum, och då behövs det bröllopsgäster. Vi är inte heller gjorda av pengar, så att bjuda med sig alla man känner till Karibien var inte så aktuellt - dessutom skulle det ju bli en bröllopsresa med släkten i släptåg och även om jag gärna träffar släkt och vänner på själva bröllopet så vill jag på bröllopsresan vara ensam med min älskling.
Att vara utomhus under vigseln var i alla fall något som lockade och vi började se oss omkring efter lämpliga platser hemma i Sverige. Både Hovs Hallar och Ängelholms klitter lockade med sin vackra natur, men det kändes lite som att det var vad "alla andra" gjorde som inte gifte sig i kyrkan.
Nästa tanke var ett trädgårdsbröllop! De som känner oss vet dock att vi bor i lägenhet och inte har mer än en liten balkong. Men brudens far däremot äger en stor och fin, som dessutom ligger nära Vejby Ängar. En vigsel på heden och sedan middag och fest i trädgården vore perfekt för oss! Utomhus, fin natur och mest troligt ingen annan som redan gift sig exakt där. Vi var redo att bestämma datum. En like hake dock, far med respektive hade börjat leta annan bostad och kunde inte garantera att de bodde kvar till sommaren! Där sprack ytterliggare en idé!
Dagarna började rulla iväg och vi insåg att skulle vi ha ett bröllop sommaren 2010 så fick vi bestämma någonting direkt annars skulle det bli för ont om tid. Det var då en ny tanke slog sig rot - måste det vara ett sommarbröllop? Vintern 2010/2011 skulle också fungera. Men ska det vara kallt på bröllopsdagen så ska det baskemig också vara snö, och bara för att just den här vintern varit otroligt vit betyder inte det att nästa också kommer att bli det. Vi började titta uppåt landet. Jag tänkte Sälen, där vi faktiskt varit på semester tillsammans. S som inte längre fick sin strand i Karibien gjorde en helomvändning och började titta på norska/svenska/finska gränsen - så långt upp i landet man kan komma. Ska jag verkligen gifta mig med en så extrem man? Återigen kändes det dock i plånboken att det kunde bli lite väl mycket att forsla tjocka släkten till norraste norrland. Tillbaka till ruta ett.
Roddstugan i Ängelholm ligger fint utmed ån, men hur ser den ut inuti? Skulle inte förvåna mig och det kommer några tyska turister paddlandes mitt i vigselakten och börjar dra upp sina kanoter i trädgården heller. Man måste ju föreställa sig det värsta. Far föreslog en klubbstuga i Råå småbåtshamn och jag gillade tanken. Brudgummen tyckte inte att Helsingborgs kommun representerade oss. Vi hade ingen koppling. Vilken jävla koppling har vi till Karibien och Nordpolen då?? Men jag uppskattar att han säger vad han tycker. Jag är inte den typen av brud som vill ordna hela bröllopet själv. Helst hade jag bara vaknat upp en dag och insett att det var min bröllopsdag och någon annan hade ordnat det perfekt. Det kommer ju inte hända, så därför är det skönt att ha brudgummen att bolla idéer med.
Jag vet inte hur jag kom på det till slut. Jag har för mig att det varit på tal förut men att vi inte riktigt tänkte igenom det. Men nu har vi hittat platsen för oss. I skogen! Förslövstjej som jag är har jag alltid uppskattat naturen i Båstad kommun, Hallandsåsen som brer ut sig. Den otroligt vackra utsikten när man befinner sig i skogen. Och där - med milslång utsikt, grön bokskog, forsande bäckar - ligger en stuga. En stuga stor för fester, med öppen spis och till och med sovsal för gäster som inte vill åka hem. Den är perfekt. Mer perfekt än vad jag först trodde.

Så nu blir det alltså ett bröllop - ett vårbröllop. Vi promenerar en bit nerför sluttningen, säger våra "I do" på en bro över en forsande bäck, dricker champange vid utsiktsplatsen - och alltihopa medan skogen är så där sagolikt vår-vacker :)

Kommentarer
Postat av: Fabian

Vad kul! Jättestort grattis! =)

2010-02-03 @ 11:46:09
URL: http://www.photobyfabbe.se
Postat av: Sandra Fritzon

Stort grattis till er båda! :) Skogen på Hallandsåsen på våren är ju en perfekt plats för ett vackert bröllop. :) Önskar er all lycka med planeringen! Pussa på Nike från mig och Lerina!

kramar

2010-02-17 @ 16:02:19
URL: http://arlagarden.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0